dijous, 19 de juny de 2014

RAMON ERRA A "EL CALAIX DELS ESCRIPTORS"


Des de la Biblioteca Ilturo, i des de la més sincera humilitat, volem aprofundir en el fet creatiu d’escriure. Volem saber què mou als nostres escriptors contemporanis a asseure’s davant l’ordinador i escriure. Volem entendre per què trien la soledat que comporta el fet creatiu per omplir les hores. Volem conèixer si per ells escriure és quelcom imprescindible, si no poden deslligar la literatura de la seva vida...

Així doncs, continuem en aquest camí plens d’il·lusió i curiositat, amb moltes ganes d’aprendre i de comprendre, però sobretot de compartir amb tots aquells escriptor i escriptores que tinguin la generositat d’obrir-nos el seu espai, el seu racó, el seu calaix i ens deixin compartir la seva soledat...
 

http://blocs.mesvilaweb.cat/user/view/id/6404
RAMON ERRA (Vic, 1966)
 
 Avui ens apropem al Ramon Erra i per conèixer-la millor, li hem demanat que ens obri el calaix del seu escriptori...
Vols saber què hi hem trobat?
 
Quan vas incorporar l’escriptura a la teva vida?
R.R. Sempre m’ha agradat embrutar papers amb lletres. Quan vaig tenir la primera màquina d’escriure, potser als dotze anys, ja vaig començar a fer contes i novel.letes.
 
Per què escrius? Ho fas cada dia?
R.R. He passat temporades de tot. Ara, que no tinc gaire temps (família, feina, etc.) no ho faig cada dia. Escric per una necessitat de donar sortida a les coses que contínuament em bullen dins el cap. També ho faig com un repte personal: vull arribar a algun lloc determinat, a una fita determinada, sempre competint amb mi mateix.

Tens alguna mania/costum a l’hora d’escriure?
R.R. Silenci total i oblidar-me del món.

Quina és la principal dificultat que et trobes quan escrius?
Arribar allà on penso que he d’arribar.  Aconseguir una estructura que funcioni i al mateix temps em motivi. Trobar les paraules adequades. Trobar el ritme bo de les frases. Aconseguir que el que explico, per estrany que sigui, arribi a comunicar alguna cosa.  Mirar de no avorrir el lector.

Creus que la teva escriptura gira al voltant d’uns temes? Quins?
R.R. No n’estic segur, però penso que sí que hi ha coses que van sortint, per exemple la dialèctica camp-ciutat, el nomadisme, els personatges una mica outsiders, les vides absurdes, les ganes de narrar i les ganes d’escoltar...

Treballes l’estructura narrativa abans d’escriure?
R.R. No gaire.  Vaig bastant a les palpentes. Busco i, a vegades, trobo. Després hi ha una gran feinada a fer encaixar totes les peces, a reescriure. Però és una fase que m’encanta.

Et deixes portar per la història o ja saps com acabarà quan et poses a escriure?
R.R. Depèn. A vegades penso que he d’arribar a una banda i no hi arribo.  Sovint faig grans canvis a mig camí. Però em deixo portar bastant.

Tres autors o tres llibre imprescindibles en la teva biografia.
R.R. Les aventures de Huckleberry Finn  (Mark Twain), Una solitud massa sorollosa (Bohumil Hrabal), El quadern gris (Pla). Però un altre dia us en podria dir tres més i també seria veritat.

Estàs treballant en algun projecte literari?
R.R. Sí. Es pot dir que ara mateix tinc tres coses entre mans. Dues de bastant avançades.

Un consell per aquells que vulguin escriure.
R.R. Que estiguin disposats a deixar-hi la carcanada.

Què hi podem trobar al calaix del teu escriptori?
R.R. Paperots desordenats, mitjos capítols de novel.les, un parell de llibretetes amb notes, un llapis de memòria...

http://blocs.mesvilaweb.cat/user/view/id/6404
Moltes gràcies, Ramon!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada