divendres, 15 de novembre de 2013

VICENÇ PAGÈS A "EL CALAIX DELS ESCRIPTORS"

Des de la Biblioteca Ilturo, i des de la més sincera humilitat, volem aprofundir en el fet creatiu d’escriure. Volem saber què mou als nostres escriptors contemporanis a asseure’s davant l’ordinador i escriure. Volem entendre per què trien la soledat que comporta el fet creatiu per omplir les hores del seu dia. Volem conèixer si per ells escriure és quelcom imprescindible, si no poden deslligar la literatura de la seva vida...

Així doncs, continuem en aquest camí plens d’il·lusió i curiositat, amb moltes ganes d’aprendre i de comprendre, però sobretot de compartir amb tots aquells escriptor i escriptores que tinguin la generositat d’obrir-nos el seu espai, el seu racó, el seu calaix i ens deixin compartir la seva soledat...

Després del Toni Sala, hem pogut conversar amb el VICENÇ PAGÈS.

Ens acompanyes?...


VICENÇ PAGÈS (Figueres, 1963)
Quan vas incorporar l’escriptura a la teva vida?
V.P. Vaig començar a escriure a l’escola. En castellà, que era l’única llengua que m’hi havien ensenyat.
 
Per què escrius? Ho fas cada dia?
V.P. M’han fet sovint aquesta pregunta, i em produeix la mateixa estranyesa que si em preguntessin per què parlo. No tinc una resposta clara, però no em sé imaginar sense escriure. En altres paraules, no va ser el resultat d’una decisió, sinó un acte espontani.
No escric cada dia, però cada dia penso en coses per escriure.

Tens alguna mania o costum a l’hora d’escriure?
V.P. Manies, no. Miro de fer-ho al matí, o si més no de dia, que és quan tinc el cap més clar. He desaprès a escriure sense ordinador.
 
Quina és la principal dificultat que et trobes quan escrius?
V.P. La principal dificultat és trobar temps per escriure. Després, silenci i concentració. I, finalment, que quan es donin aquestes circumstàncies em vingui de gust, que no és pas sempre.

Creus que la teva escriptura gira al voltant d’uns temes? Quins?
V.P. Escrivim sobre el que ens interessa o obsessiona en cada moment, que pot variar al llarg dels anys però sense sortir d’uns temes limitats: l’amor, la mort, la família, les aparences....

 Treballes l’estructura narrativa abans d’escriure?
V.P. Normalment espero que hi hagi unes quantes pàgines escrites abans de pensar com organitzar-ho. Em va bé disposar d’un esquema, però després no m’obligo a seguir-lo.

Et deixes portar per la història o ja saps com acabarà quan et poses a escriure?
V.P.  Sé més o menys com acabarà, però sempre hi ha sorpreses. Si no n’hi ha, malament.

Tres autors o tres llibres imprescindibles en la teva biografia.
V.P. Charles Baudelaire, Julio Cortázar, David Foster Wallace

 Estàs treballant en algun projecte literari?
V.P. Sí: una novel•la.
 
Un consell per aquells que vulguin escriure.
V.P. Un, que llegeixin. Dos, que no escriguin el que creuen que toca, sinó el que necessiten escriure. I, tres, que no tinguin gaires expectatives: ni d’agradar, ni de publicar, ni de guanyar-s’hi la vida.

http://www.vicencpagesjorda.net/

Moltes gràcies, Vicenç!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada